Voor gemeenten

Laagdrempelige toeleiding naar bestaand aanbod 

KOPPL

KOPPL is een hulpmiddel om toeleiding naar bestaand aanbod te verbeteren:

  • Ondersteunt toegang voor (kwetsbare)doelgroepen
  • Helpt signalen te koppelen aan passend aanbod
  • Geeft digitaal en fysiek ondersteuning
Voor gemeenten

Een hulpmiddel voor signalering en toeleiding.

Versplintering van bestaand aanbod zorgt dat signalen van (kwetsbare)doelgroepen niet op tijd worden opgepakt. Hoe gebruik je vrijwilligers, professionals én bestaand aanbod om dit te voorkomen? 

KOPPL is een digitaal hulpmiddel om toeleiding naar bestaand aanbod te vergemakkelijken. Het bestaande aanbod in jouw groep is digitaal en fysiek toegankelijk via de website, App of zuilen. Het systeem koppelt vragen van de doelgroep aan passende kleine en grote partners. Vanuit een groep zijn trends en capaciteit inzichtelijk.

Signalering is op deze manier in elke wijk of buurt mogelijk.

>39.000

NEDERLANDERS

GEHOLPEN

89%

VINDT MAKKELIJKER

HULP

23%

SNELLER BIJ HULP

 

Hoe werkt een KOPPL groep?

stap 1 - Kies een template

GROEP / GEMEENTE OPZETTEN

1. Kies een doel of doelgroep

Wat is het doel of de doelgroep die je wilt bereiken? Zo worden de onderwerpen passend. Ook hebben we een aantal vaste thema’s waaruit je kan kiezen (vb. Activiteiten, Geldzaken, Inburgeren of Digitale vaardigheden). Op basis van het doel bepalen we eenvoudig de zoekwoorden en labels waarop je gevonden wilt worden en kies je het dekkingsgebied.

stap 2 - Voeg aanbod toe

BESTAAND AANBOD TOEVOEGEN

2. Nodig kleine en grote partners uit

Bestaand aanbod kan je zelf (bulk of digitale koppeling) of per uitnodiging toevoegen. Elke partner krijgt een eigen inlog en beheert zelf hun aanbod. Ze geven aan op welke onderwerpen of zoekwoorden ze gevonden willen worden. Zo creëren ze hun organisatiepagina waarop de contactgegevens, diensten en inloopspreekuren zichtbaar zijn. Daarnaast kunnen zij aangeven of en wanneer een dienst beschikbaar is. 

Uniek bij KOPPL: Kleine en grote initiatieven hebben dezelfde zichtbaarheid

Ook koppelingen met bestaande systemen zijn mogelijk.

Stap 3 - Vind makkelijk hulp

GEBRUIK DOELGROEP

3. Direct klaar voor gebruik

Wanneer het bestaande aanbod is toegevoegd kan jouw doelgroep of een hulpverlener direct passende ondersteuning vinden. Zij voeren een vraag in of klikken op de knoppen. Zo komen ze uit bij passend aanbod voor hun vraag.

De groep is via verschillende kanalen beschikbaar, vrijwilligers en hulpverleners kunnen waar ze ook zijn signalen doorzetten. Laagdrempelige toeleiding naar bestaand aanbod in jouw gemeente is nu voorhanden. 

Statistieken geven de groepsbeheerder inzicht in o.a. trends en gaten in het aanbod. Makkelijk voor de bepaling van beleid. 

Waarom KOPPL?

Voor gemeenten

Beheer & inzicht in eigen hand

Stem makkelijk af wat er nodig is voor de buurt of doelgroep

Voor gemeenten

Lokaal aanbod toegankelijk

Informele en formele initiatieven beheren hun aanbod per buurt

Voor gemeenten

Eigen regie voor clienten

Cliënten vinden zelfstandig of onder begeleiding sneller hulp

Voor gemeenten

Autonomie voor hulpverleners

Hulpverleners ervaren autonomie met lokaal aanbod op zak, zo helpen ze makkelijker en meer

VOORBEELD

Bekijk het voorbeeld van de Gemeente Amsterdam

Voor de gemeente Amsterdam hebben we KOPPL ingezet om per stadsdeel (in)formeel aanbod inzichtelijk te maken. Het systeem is te gebruiken via Website en App en heeft als basis verschillende leefgebieden. Tienduizenden Amsterdammers hebben zo ondersteuning gevonden bij een passende organisatie. Bekijk hier de vergrote versie

Wil je dit ook gebruiken in jouw gemeente?

Samen maken we Nederland zelfredzaam

Een aantal jaar geleden ontdekten wij dat hulp vinden heel lastig is. Er zijn overal sociale kaarten, websites en lijstjes te vinden. Waar moet je dan als bewoner precies heen? En welke hulp sluit nou het beste aan? Veel mensen vinden het daarom moeilijk om hulp te vinden. Ze weten niet waar, ze weten niet hoe of ze durven niet. Problemen lopen hierdoor steeds verder op. Stel iemand zit in de schulden en durft geen hulp te vragen. Deze schulden kunnen zodanig oplopen dat dit verregaande gevolgen kan hebben. Daarom maken wij hulp vinden makkelijk. Een sociale kaart waar iedereen stapsgewijs hulp in de buurt kan vinden die bij hen past.

Bespaar kostbare tijd en kennis

  • Bespaar tijd door signalen sneller door te zetten naar een passende organisatie: Wie exact de weg kent bij een hulpvraag, kan die snel doorzetten. Maar ken je de weg of het gebied niet dan zoek je even naar ‘de juiste aanbieder’ of doe je er niets mee. Via het bestaande aanbod in jouw groep worden signalen direct doorgezet naar een passende aanbieder. Bonus: Meer autonomie voor de hulpverlener.
  • Behoud kennis binnen een organisatie én groep: Binnen elke organisatie is er verloop en veranderen mensen van positie. Een deel van de opgebouwde kennis en contacten gaan verloren. Nieuwe collega’s moeten dat opbouwen. In jouw groep is het aanbod van bestaande partners per wijk beschikbaar. Zo leren nieuwe werknemers de weg kennen en blijven ze up to date.

Om een beeld te geven wat de voordelen zijn, bekijk je ons schema.

Ondersteun kwetsbare doelgroepen

Om het je gemakkelijk te maken hebben wij al een aantal kaarten voor verschillende doelgroepen samengesteld. Je kunt ook je eigen kaart samenstellen.

Voor gemeenten

Digitale vaardigheden

Heeft jouw doelgroep moeite met digitaal of veel digitale vragen? De KOPPL Kaart Digitaal geeft hen toegang tot digitale vaardigheden.

Voor gemeenten

Geldzaken

Wijs de weg naar voorzieningen, administratieve- of schuldhulp. Geef jouw doelgroep eigen regie en verbindt ze met het ondersteuningsaanbod in de buurt.

Voor gemeenten

Inburgeren

Wil jij participatie en inburgering ondersteunen, doorverwijzen naar taalondersteuning of gerelateerde onderwerpen?

Voor gemeenten

Activiteiten

Activiteiten tegen eenzaamheid, stimuleer participatie of bewegen voor ouderen? Een KOPPL Kaart verbindt in enkele klikken met het aanwezige aanbod. Makkelijk in eigen beheer.

Voor gemeenten

Voorbeeld van de inzet van KOPPL

Een buurthuis werkt met meerderde organisaties en initiatieven samen. Zij hebben momenteel ‘hun eigen buurtkaart in MS Word’ omdat de gemeentelijke sociale kaart te groot is voor de buurt.

Het actueel houden van de buurtkaart neemt veel tijd in beslag. Ze willen dit moderniseren en via vrijwilligers meer bewoners bereiken.

In KOPPL zetten ze welke vragen er in de buurt spelen. Ze nodigen initiatieven en organisaties uit, die hun aanbod in enkele klikken doorgeven. Nu kan iedereen online hun ‘buurtkaart’ gebruiken.

Het bijhouden doen vrijwilligers. Nieuwe initiatieven voegen ze makkelijk toe en oud aanbod verwijderen ze. Ook hebben ze een smoelenboek van de buurt gemaakt. Zo kan men elkaar makkelijk vinden.

KOPPL Systeem is makkelijk uit te breiden met:

img-pro-small

Pro account

Hulpverleners helpen met multiproblematiek. Creëer overzicht, zie ingediende hulpvragen én opvolging. Lees meer

img-zuil-small

Zuil

Ondersteun bezoekers op publieke locaties. Geef laagdrempelige toegang tot jouw groep en aanbod.

img-rapportages-small

Rapportages

Bekijk statistieken en optimaliseer de ondersteuning. Is er genoeg aanbod of een stijgende vraag? 

img-training-small

Trainingen

Hoe richt u een KOPPL Groep goed in? Hoe gebruikt u KOPPL als professional? Hoe laat u bewoners en de buurt participeren?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte