Privacy (AVG)

Bij KOPPL gaan we zorgvuldig om met jouw gegevens en respecteren we jouw privacy.

Je hebt vast inmiddels gehoord van de nieuwe AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wet, die op 25 mei 2018 van toepassing is gegaan. Hierin worden strengere eisen aan de wijze waarop organisaties omgaan met de persoonsgegevens van derden gesteld.

Ook wij hebben ons privacybeleid kritisch bekeken. Als je via een van onze KOPPL oplossingen (bijvoorbeeld een hulpvraag Zuil in een huis van de buurt of via de mobiele software) een hulpvraag indient, deel je jouw persoonsgegevens met ons. De belangrijkste veranderingen hebben we hieronder opgesomd:

Meer controle over jouw eigen gegevens
Je hebt het recht om de gegevens die wij van jou hebben in te zien, te corrigeren, te verwijderen of over te dragen. Je mag ook bezwaar maken tegen de verwerking van jouw gegevens, of verzoeken dat wij de verwerking van jouw gegevens beperken. Mail daarvoor naar privacy@koppl.nl.

Beter op de hoogte van wat er met jouw gegevens gebeurt
Wanneer je gegevens invult op KOPPL, bijvoorbeeld als je een hulpvraag in dient via een hulpvraag Zuil in een huis van de buurt of via een buurtmedewerker, geven wij duidelijk aan voor welk doeleinde we jouw gegevens gaan gebruiken.

Duidelijke afspraken met zorg & welzijn organisaties
Als je een hulpvraag indient, delen wij jouw gegevens met de betreffende organisatie waaraan we jou koppelen voor ondersteuning. In een verwerkersovereenkomst tussen ons en de organisaties staat helder beschreven wie verantwoordelijk is voor jouw gegevens en op welke manier deze beveiligd zijn.

Om je verder zo goed mogelijk te voorzien van informatie, hebben wij de volgende Veel Gestelde Vragen (FAQ) opgesteld:

  • Om je aan de juiste zorg of welzijn organisatie te kunnen koppelen, hebben wij de volgende gegevens nodig:

    • Voor- en achternaam
    • Telefoonnummer
    • E-mail adres (optioneel)
    • Postcode
    • Hulpvraag gegevens (gekozen opties en eventuele toelichting)

    Deze gegevens worden gebruikt om de gekoppelde organisatie in staat te stellen contact met jou op te nemen. En indien je jouw e-mail adres hebt opgegeven, om een samenvatting van jouw hulpvraag hierop te ontvangen.

  • KOPPL deelt jouw gegevens alleen met de organisatie die uw hulpvraag gaat oppakken en jou verder gaat helpen. Buiten dat, delen we jouw gegevens niet zomaar. KOPPL verkoopt jouw gegevens al helemaal niet aan andere partijen. We delen jouw gegevens natuurlijk wel met jou, als jij ze in wilt zien.

  • Voor het algemeen gebruik van KOPPL; nadat een hulpvraag via ons is ingediend en is doorgestuurd naar de gekoppelde organisatie; hebben wij een bewaar periode van maximaal 6 weken. Dit is nodig, omdat wij er naar streven dat er altijd binnen 3 werkdagen contact met je wordt opnemen.

    Maar nog belangrijker, dat je daadwerkelijk wordt geholpen! Om dit te valideren en waarborgen, zullen wij steekproefsgewijs contact met zowel de aanvragers als organisaties opnemen binnen deze bewaar periode. En indien nodig jou ondersteunen. Hiervoor zijn jouw gegevens nodig.

    Additioneel kun je je opgeven om deel te nemen aan een kwaliteitsonderzoek. In de toekomst willen wij KOPPL nog beter maken, bijvoorbeeld door automatisch terugkoppeling te ontvangen over het verloop van uw hulpvraag of meer inzicht te geven via onze website.

    Hiervoor hebben wij feedback nodig op hoe je bent geholpen nadat jouw hulpvraag is opgepakt door een organisatie. Omdat de doorlooptijd per soort hulpvraag kan verschillen, zijn wij genoodzaakt om jouw gegevens daarom 6 weken te bewaren.

  • We doen er alles aan om jouw gegevens goed te beveiligen tegen diefstal, verlies of onwettelijk gebruik. Wij houden ons natuurlijk aan alle regels op gebied van privacy. Daarnaast monitoren we nauwkeurig onze systemen en testen we regelmatig onze beveiliging. Jouw gegevens zitten als het ware achter slot en grendel.

  • Alle gegevens worden nadat de bewaar periode is verlopen geanonimiseerd. Dit houdt in dat alle gegevens worden gemaskeerd. Namen, postcodes, telefoonnummers en/of e-mailadressen zijn vervolgens niet meer herleidbaar tot personen.

    De overige gegevens worden gebruikt voor statistieken. KOPPL is een onafhankelijk partij die streeft naar de meest toegankelijk zorg. Deze geanonimiseerde gegevens, helpen ons om onze dienstverlening en samenwerking met alle organisaties en de gemeente te waarborgen en continue te verbeteren.

  • Je kunt bij ons altijd inzicht aanvragen in jouw gegevens en waar mogelijk laten aanpassen of verwijderen. Om al jouw gegevens in te zien kun je ons per e-mail een verzoek sturen naar privacy@koppl.nl. Wij doen er dan alles aan om je zo snel mogelijk te helpen, maar in ieder geval ontvang je binnen 30 dagen onze reactie.

  • Wij willen er alles aan doen om je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Neem daarom gerust contact met ons op via ons contact formulier. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.